Львівський трамвай - від конки - до «Електрона»
Сюзання Бобкова
31 травня 2014 року виповнюється 120 років львівському електричному трамваю. У Львові трамвай асоціюється з відомою піснею «Піккардійської Терції» «Старенький трамвай»: «Повези мене за місто, де асфальту нема. Повези, повези, старенький трамвай...». Журналіст «Леополіса» цікавилася історією львівського вуличного поїзда - від кінного до суперсучасного.
Уперше питання щодо запуску у Львові кінного трамвая постало наприкінці 1860-х років. У 1878 р. міська рада оголосила конкурс на будівництво трамвайних шляхів. Контракт підписали з переможцем конкурсу - Трієстинським трамвайним товариством. Пробна поїздка кінного трамвая відбулася у 1879 р. Ось що написала тоді одна львівська газета: «Кінний трамвай опівдні почав пробну поїздку від свого депо вулицею Городецько-Янівською до Митної площі та в зворотному напрямку. З цією метою з депо виїхало три вагони: один - літній відкритий, другий - з одним салоном, а третій - пасажирський, поділений на два класи. Випробування пройшли доволі гладко, але трохи запізнились через те, що робочі вчасно не закінчили очистку колії від льоду та снігу...». У 1880 р. кінний трамвай відкрили офіційно. В літній період кожен вагон тягнула пара коней. З випаданням снігу кількість коней збільшували до чотирьох. Рейки в той час були зроблені з дерева, покриті бляхою. Трамваї були набиті вщерть. Більшість людей сідала з цікавості.
У 1893 р. львівський магістрат оголосив тендер на будівництво ліній електричного трамвая (кінний трамвай уже не справлявся з потоком пасажирів). Будівницто розпочалося цього ж року. 31 травня 1894 р. у Львові було відкрито регулярний рух електричного трамвая. Одна лінія пролягала від залізничного вокзалу по нинішній вулиці Степана Бандери через проспект Свободи до Стрийського парку, друга - з'єднувала центр міста з Личаківським кладовищем. Ця вузькоколійна лінія, довжиною 5,3 км, стала основною. Появу чудо-техніки сприйняли неоднозначно. Вагони закидали помідорами та тухлими яйцями... Розповідають, за першим трамваєм ішли тисячі людей протягом усього маршруту. Навіть поліція не могла дати раду людському натовпу. Львів'янам було дивно, що трамвай їде сам - без коней і без пари.
Під час Другої світової війни у 1944 р. трамвайне господарство було дуже пошкоджене. Його відновлювали поступово: перший рейс стартував лише через рік. Усі маршрути відновили у 1949 р. Проте згодом виникла проблема старих вагонів, які експлуатувалися 50 років. їх модернізували у вагоноремонтних май-стернях. Нові трамваї складали з двох зчеплених вагонів. Дерев'яні деталі замінили на металеві. Облаштували двері з пневматичним приводом. Відкриті майданчики - закрили. Оновлення трамвайного парку розпочали у 1950-х роках. Через тридцять років у місті відкрили завод з ремонту електротранспорту.
Згодом у Львові заговорили про швидкісний трамвай. У 1987 р. спорудили першу наземну швидкісну ділянку від вул. Сахарова до вул. Наукової. Проект підземного трамвая провалився. У дворі палацу Потоцьких почали зводити вентиляційну шахту, що призвело до пошкодження навколишніх будинків. Реалізацію проекту заморозили. На початку 60-х років минулого століття у «зв'язку з пуском у Львові тролейбуса, а також у зв'язку з загальними антитрамвайними тенденціями» в країні почалося скорочення трамвайної мережі. У 70-90-х роках у Львові було найменше маршрутів за всю історію трамвая - шість.
У 2000-х роках розпочалися масштабні реконструкції колій з використанням безшумних технологій. Від самого початку запуску у Львові трамвая існували так звані зайці. Ще коли був кінний трамвай, поліція їх відловлювала і змушувала цілий день відпрацьовувати на січкарні, заготовляти їжу для коней. У вересні 2008 року посаду кондуктора ліквідували, збільшивши кількість контролерів.
У сучасному Львові у трамваях з'явився навіть Інтернет (безкоштовна мережа Wi-Fi). Колись у вагонах стояли поштові скриньки (листи виймали на вокзалі і доставляли до місця призначення).
А вже у 2013 р. у Львові відбулась презентація сучасного низькопідлогового трамвая, який виготовив концерн «Електрон» (більше відомий як виробник телевізорів). Сучасний дизайн, комфортний салон, система клімат-контролю, обігрів підлоги біля дверей, спеціальні місця з пасками для інвалідів. Довжина трамвая - 31 м. Не вдаючись у детальні технічні нюанси, варто відзначити його комп'ютерне сенсорне управління всіма системами вагона. Обійшовся такий трамвай місту у 12 мільйонів грн. Трамвай, який курсує маршрутом 9-а, може розігнатися до 90 км. за годину. Тільки на вузьких львівських вулицях це не вдається... Нещодавно я покаталася на цій «гусениці». Широчезні вікна - Львів як на долоні!
Президент корпорації «Електрон» Юрій Бубес каже, ідея взятися за виробництво трамвая виникла кілька років тому: «У міській раді тривали громадські слухання про стан міського парку електротранспорту. Ми брали у них участь. Зношеність електротранспорту - катастрофічна. Дехто вважав наш задум нездійсненним. Проте ми пішли на це. Можна було б зробити трамвай і простішим, але вирішили - якщо робити, то недорогий, але сучасний і якісний. Зараз робимо ще один трисекційний трамвай для Львова. До серпня маємо поставити п'ять ширококолійних (для колій 1524 мм) трамваїв на експорт. Восени веземо свій трамвай у Берлін, на Міжнародну виставку транспортної техніки lnnoTrans-2014. У найближчій перспективі - вихід на ринок Європи - завершується процес сертифікації нашого виробництва за міжнародними стандартами. Проведено перемовини з Києвом, і ми готові поставити столиці семисекційні трамваї».
Директор ЛКП «Львівелектротранс» Орест Козак зазначив: «Цей трамвай входить у п'ятірку трамваїв світового рівня. Він дешевший у два рази, ніж закордонні аналоги. Щоправда, такий трамвай розрахований на великий пасажиропотік. Бажано, щоби колії були відокремлені від основної дороги. Якщо зроблять колію на Сихів, а я в цьому упевнений, такий трамвай - те, що треба!».
Лідія Філіпчук працює водієм трамвая близько тридцяти років. Ініціює створення у Львові музею техніки (у депо на вул.Сахарова). За її словами, чимало запчастин зі старих трамваїв здали на металобрухт. Решта - у незадовільному стані. «У нас зберігся раритетний лейтер. Зараз на ньому возять пісок. Але він гниє, іржавіє...». До речі, у Львові можна орендувати трамвай для екскурсій. Щоправда, ціни «кусаються». Платите 800 грн. за годину - і електротранспорт ваш. Дехто влаштовує у вагоні весілля, дні народження, дискотеку...
Джерело: Високий замок. - №76(5140) від 29 травня 2014 року. - С.5.